Mökiltä kajakkia hakiessani huomasin, että kajakkini peräsin
oli lähes jumissa eikä mennyt enää kunnolla sisään. Arvelin aluksi vaijerin
olevan jäässä, mutta tarkempi tutkiminen osoitti muutaman säikeen olevan poikki
ja rispaantunut. Enempää en saanut selville, sillä näkyvyys eväkotelon sisään
on varsin rajoitettu. Piti siis purkaa koko aparaatti.
Puhdetöitä tiedossa |
Pienen ähväämisen jälkeen säätöyksikön rakenne selvisi ja sain vaijerin irrotettua käyttövivun päästä. Tämän jälkeen evä oli helppo irrottaa ja vetää vaijereineen ulos. Osoittautui, että vaijeri oli itse asiassa lähes poikki ja evä vain muutaman säikeen varassa. Lisäksi rispaantunut pää oli pahasti mutkalla. Oli todellinen ihme, että evä ylipäätänsä oli toiminut tähän asti lähes normaalisti. Loppukesästä olin tosin huomannut, että se jäi pari senttiä auki eikä mennyt täysin koteloonsa niin kuin uutena.
Huonokuntoinen potilas |
Evämekanismi on Kajaksportin valmistama, joten siihen olisi löytynyt varaosia helposti. Aluksi suunnittelin uuden vaijerin tilaamista melontatarvikeliikkeestä, mutta tällöin olisi pitänyt ostaa kokonainen evä – vaijeri yhdistelmä. Sitten muistin, että minulla on useampi kymmen metriä käytöstä poistettuja purjeveneen kaide- ja barduunavaijereita autotallissa. Jälkimmäinen näistä osoittautui juuri oikean tyyppiseksi ja on luonnollisesti valmistettu haponkestävästä teräslangasta.
Vaijeria läytyi omasta takaa |
Vaihtamisen kannalta ongelmaksi tahtoi muodostua se, että evä ja vaijeri on alun perin valmistettu kiinteäksi yhdistelmäksi eikä vaijeria ole tarkoitettu irrotettavaksi. Koitin ensin lämmittää vaijeria, mutta en saanut siihen johtumaan niin paljoa lämpöä, että liitos olisi antanut periksi. Sitten mieleeni muistui poikana hellan päällä lämmittäen taivutettavat Tico-lämärilavat. Päätin yrittää koko evän lämmittämistä samalla tavoin ja kas, sain lujasti kaksin käsin vetäen vaijerin irtoamaan kolostaan. Tämä koski tosin vain muutamaa säiettä, koska katkenneet säikeet jäivät luonnollisesti edelleen evän sisään.
Lyhensin puukolla pari milliä evästä vaijerin ympärille tulevaa muovista kaulusta, ja sain näin lopuista säikeiden päistä pihdeillä kiinni. Edelleen evää lämmittämällä sain kuin sainkin vedetyksi katkenneet säikeet yksi kerrallaan ulos. Evän jäähdyttyä hoonasin reiän poralla siistiksi ja sovitin barduunavaijerista katkaisemani pään vanhaan reikään.
Näprättävää riitti |
Seuraavana ongelmana oli, kuinka saisin tämän uuden vaijerin lukittua tukevasti paikoilleen. Ajattelin aluksi lämmittää vaijeria ja imeyttää sen säikeiden väliin tinaa. Nyt evän sivuilla olevista koloista voisin lisätä hieman tinaa päälle, jolloin se lukitsisi vaijerin paikoilleen. Homma ei kuitenkaan toiminut suunnittelemallani tavalla, Vaijeri tuntui hylkivän tinaa niin, että en saanut sitä imeytettyä siihen, kuten olin suunnitellut.
Mietin hetken ja porasin evän läpi vielä yhden reijän, josta
pujotin vaijerin päähän prikan. Litistin tämän vaijerin ympärille ja sulatin
reiän täyteen tinaa. Sivuilla olevista pienemmistä koloista imeytin epoksia
säikeiden väliin sekä itse reikään. Uskon tämän tarjoavan riittävän kitkan
vaijerin paikoillaan pitämisesi. Lopuksi rakensin epoksista vielä pienen
kauluksen aikaisemmin pois vuolemani muovin tilalle. Nyt vaijeri tuntui pysyvän
tukevasti kiinni evässä.
Kyllä se tästä |
Lopuksi otin vanhasta vaijerista mitan ja katkaisin tämän
uuden saman mittaiseksi. Nyt saatoin palata autotalliin sovittamaan evää
takaisin paikoilleen. Säädin vaijeriin oikean pituuden ja ruuvasin komeuden
kasaan. Evä vaikutti toimivan, mutta tuntui turhan jäykältä. Syyksi osoittautui
ylimääräinen epoksi, jota en ollut muistanut poistaa riittävän tarkasti evän pinnalta. Tämän
hoidettuani ruiskautin vielä tilkan teflon spraytä vaijerin tukiputken sisään.
Nyt homma alkoi toimia, kuten pitääkin. Koska uusi vaijeri löytyi omista
varastoista ja sen istuttaminen vanhaan evään onnistui, ei tämä remontti tullut
maksamaan käytännössä senttiäkään. Tärkeintä tässä ei kuitenkaan ollut rahan
säästö, vaan mukava puuhastelu lauantai-iltapäivänä. Epäilen kuitenkin, että
nyt laittamaani vaijeria on mahdotonta enää irrottaa evästä, joten seuraavalla
kerralla on edessä ilmeisesti uuden evän hankkiminen.
Valmiina vesille |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti