Olen luonteeltani
mukavuudenhaluinen varmanpäällepelaaja, joka välttää turhia riskejä ja
yltiöpäisiä seikkailuja ja joka yöpyykin mieluusti neljän seinän sisällä
kuivassa ja lämpimässä. Edellä mainittujen ja monien muiden kertomusten
seurassa olen saanut nauttia lukuisista isommista ja pienemmistä seikkailuista,
jotka itseltäni olisivat jääneet tekemättä. Parhaimmillaan tällaiset tarinat
ovat mainiota kulttuurimatkailua. Ne saattavat tarjota uusia näköaloja
maailmankuvan tai historian jäsentämiseksi, tai saavat muuten vain
ihmettelemään omituista maailman menoa. Tämän lisäksi ne ovat usein
viihdyttäviä ja toimivat mainioina opaskirjoina kyseisestä lajista tai
harrastuksesta kiinnostuneelle.
Jo ennen melaan
tarttumistani olin lueskellut kaikenlaista melontaan liittyvää kirjallisuutta.
Pääpaino oli ollut teknisluonteisissa oppaissa. Kun alkoi tuntua, ettei uutta
melontaan liittyvää luettavaa enää helposti löydy, aloin katsella vanhempaa.
Silloin törmäsin tähän.
Nimi on hieman harhaanjohtava.
Kirja on painettu vuonna 1948 ja siinä Martti Raive kertoo vuonna
1931 suorittamastaan melontaretkestä Oulusta Helsinkiin. Kirjoittaja löytää
halkovajan takaa polttopuiksi tarkoitetun vanhan kajakin rungon, jonka kunnostaa
ja verhoilee uudestaan vehnäjauhosäkeistä saadulla kankaalla. Varmistaa
kelluvuuden kolmella tyhjällä pirtukanisterilla ja veistää itse melan.
Sairasteltuaan edellisen talven, nuorukainen lähtee ilman aiempaa kokemusta
kuntouttamaan itseään virkistävän meriseikkailun avulla. Matkaansa hän
rahoittaa omatekoisia postikortteja myymällä.
Ylellisyysvälineitä,
kuten telttaa, kompassia tai keittovälineitä ei ole. Kamera ja
muistiinpanolehtiö kulkevat kuitenkin mukana. Päällä olevan vaatekerran lisäksi
matkassa on koulukartta, juomapullo, linkkuveitsi, siimaa ja koukkuja. Turvavallisuusajattelukin on hieman toisenlaista kuin nykyään. Turvavarusteina
on pelastusliivin tehtävää toimittava korkkivyö sekä kaksi tuubia hyvää liimaa
ja pala kangasta kajakin paikkaukseen. Paikkaustarpeille tuntuu olevan käyttöä
ja välillä mennään nurinkin. Tuulet ovat pääsääntöisesti voimakkaita ja useimmiten vastaan. Retki on tämän päivän mittapuulla arvioituna vähintäänkin hurja.
Maailma oli
tuolloin kovin erinäköinen. Kiirettä ei tunneta ja ihmiset ovat vieraanvaraisia.
Kaupunkien kaduilla tapaa vielä lehmiä ja satamissa näkee lastattavan
purjelaivoja. Remmareiden, sjömerkkien ja fyrmerkkien avulla matkaaja
suunnistaa läpi sundien vaihtelevalla menestyksellä yleensä hieman
epävarmana sijainnistaan. Matkaa tehdään vuorokaudenaikaan katsomatta milloin
tyynessä, milloin hankalammissa olosuhteissa. Välillä apuna, toisinaan haittana
on pieni purje. 3,9 x 0,7 metrisellä palkoveneellä matkaava meloja yöpyy matkan
varrelle sattuvissa taloissa, luotsituvissa, mökeissä ja kalamajoissa toisinaan
omin päin ja luvatta. Ruokaa järjestyy milloin mitenkin, turhaan ei huomisesta
murehdita. Päivämatkat ovat muutaman kymmenen kilometrin mittaisia. Melalla on
mittaa liki kolme metriä.
Matka alkaa
Oulusta juhannuksen alla ja päätyy paria kuukautta myöhemmin Helsinkiin.
Välillä vastustaa, välillä käy flaksi. Kun matkalle sattuu niin
leikki-intiaaneja, salakuljettajia kuin synnyttäjäkin, on pakko pysähtyä
miettimään toden ja mielikuvituksen rajaa. Turhat mutkat oiotaan ja yksityiskohtia
sivuutetaan. Yhtä kaikki kirja kertoo merestä, melomisesta ja retkeilystä.
Tyyli on vanhanaikaisen verkkainen, toisinaan jopa runollinen, kaikille se ei
varmasti sovi. Kirja piirtää kuvan kiireettömästä maailmasta, jossa ei ole
nettiä ja radiokin löytyy vain suuremmista taloista. Säätä ennustetaan taivasta
katsomalla ja kalastajien juttuja kuuntelemalla. Teksti on sinänsä sujuvaa,
mutta lukeminen edistyy välillä hitaasti. Tuon tuosta on pakko pysähtyä
miettimään, missä suhteessa kehityksessä on menty eteen, missä taaksepäin. Merestä ja retkeilystä kiinnostuneille kirja tämä kirja on varmasti erilainen lukukokemus kesää odotellessa.
...........................
ps. Ostin muuten
sen suunnittelemani Braca melan. Liikkeessä sain taas mukavaa palvelua.
Tipparenkaat näyttävät kuitenkin olevan eri paria. No, pikku juttu, sattuuhan
sitä ;)
pps. Kohta
lähtee...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti